Κυλιόμενο κείμενο
Αποποίηση ευθύνης...
''Πάμε στοίχημα''
Αγαπητοί αναγνώστες
- Αρχική
- Ειδησιογραφία
- Επιστήμη - Τεχνολογία
- ΕΠΙΣΤΗΜΗ
- ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ
- ΝΤΕΡΝΕΤ
- ΥΠΟΛΟΓΙΣΤΕΣ
- Webtrent.gr
- Hackers & Crackers
- PC Ασφάλεια
- PC Προγράμματα
- Έλεγχος & Επιδιόρθωση PC
- Μεταχειρισμένα PC
- PCs Tips
- PCs Tricks & hints
- Microsoft -Windows
- Δωρεά Download 1
- Δωρεά Download 2
- PC Εργαλεία
- Ανάκτιση διαγραμμένων
- Επαναφορά κωδικών
- Greek PC & Software
- Data Repair-Spyware
- Τεχνική Υποστήριξη PC's
- Φυσική
- Φιλοσοφία
- Χρήσιμα
- Ρώτα να μάθεις
- Δημόσιες Υπηρεσίες
- ΟΤΕ Κεντρική Σελίδα
- Τηλεφωνικός Κατάλογος_1
- Τηλεφ. Κατάλογος 2
- Κατάλογος Κινητών
- Χρυσός Οδηγός
- ΒΡΙΣΚΩ
- Ταχυδρομικός Κώδικας
- Κατάλ. Ταχ/κών Κωδικών
- Ε.Ε.Τ.Τ.
- Κ.Ε.Π.
- Εθν.Πύλη Δημόσ.Διοίκησης
- Δημόσ. Ιστοχώροι
- Αστυνομικές Υπηρεσίες
- Ο.Α.Ε.Δ.
- ΙΚΑ Τηλ.Κατάλογος
- IKA-ETAM
- Ο.Γ.Α.
- Ελληνικές ιστοσελίδες
- Ηλεκτρονικές Υπηρεσίες
- Επικοινωνία
- Αγροτικά
- ΔΙΑΦΟΡΑ
Σχόλια από "Μοναχικός Λύκος"
Η σελίδα "Μοναχικός Λύκος" θεωρεί αυτονόητο ότι όλοι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα σχολιασμού, κριτικής και ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.
Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θα θέλαμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν θα δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, ή υβριστικού, ή προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου.
Επίσης, σύμφωνα με τις αρχές μας, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Οπότε, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.
Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.
Η σελίδα "Μοναχικός Λύκος" δεν θα δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.
Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν τον εκάστοτε συντάκτη τους και το περιεχόμενό τους δε συμπίπτει κατ' ανάγκην με την άποψη της σελίδας μας.
Τρίτη 14 Μαΐου 2013
ΧΡΟΝΟΣ, Πραγματικότητα η Ψευδαίσθηση;
Κάποιες στιγμές έχω την αίσθηση ότι εμείς οι άνθρωποι μοιάζουμε
με μαριονέτες που τις κινούν αόρατα νήματα, τα οποία κινεί με τη σειρά τους
αυτός που οργανώνει την παράσταση.
Δεν έχουμε επίγνωση της δομής που υπάρχει στα γεγονότα που μας συμβαίνουν, τα οποία απλώς λαμβάνουν χώρα και ο καθένας ακολουθεί τη διαδικασία της δικής του ζωής όπως αυτή εκτυλίσσεται στο χρόνο. Φυσικά, ο καθένας περιγράφει αυτό που συμβαίνει και αυτό το κάνει με το δικό του τρόπο, αλλά όλες αυτές οι περιγραφές είναι υποκειμενικές. Και αυτό το αντιλαμβάνεται κανείς κάθε φορά που αναπολεί το παρελθόν και διαπιστώνει ότι τίποτε από όλα αυτά δεν μένει στο τέλος. Δεν θυμάται, δηλαδή πως σκεφτόταν πριν από κάποια χρόνια, πως ένιωθε, αλλά ούτε και τα προβλήματα που αντιμετώπιζε τα οποία τότε του φαίνονταν πολύ σοβαρά.
Αλλά πίσω από την καθημερινή ζωή, από τα προγράμματα και τα
σχέδια για το μέλλον και την αγωνία για την επιβίωση, υπάρχει μια άλλη
πραγματικότητα στην οποία μπορούμε να ζήσουμε παράλληλα. Κι ενώ η καθημερινή
εξωτερική μας δραστηριότητα κυλάει στον ιστορικό χρόνο, αυτή η άλλη
πραγματικότητα σχετίζεται με τη δεύτερη φύση που καλούμαστε να αναπτύξουμε, την
οντική, η οποία δεν ανήκει στον ιστορικό χρόνο. Σχετίζεται με την αίσθηση ότι
υπάρχουμε και με την αφύπνιση κάποιες στιγμές μέσα μας ενός βλέμματος που
μπορεί να δει τον κόσμο σαν να τον βλέπει πρώτη φορά, όπως όταν ήμασταν παιδιά,
χωρίς τις αναλύσεις και τις περιγραφές που μας υποβάλλουν οι σκέψεις που
κάνουμε για αυτόν.
Θα μπορούσε να πει κανείς ότι το μόνο σταθερό σημείο σε ολόκληρη την ανθρώπινη
εμπειρία είναι η αίσθηση της ύπαρξης, που είναι ανεξάρτητη από το χρόνο με τον
τρόπο που τον αντιλαμβανόμαστε συνήθως. Αυτή η αίσθηση είναι το σταθερό σημείο
στο οποίο μπορεί να επιστρέφει κανείς, από κάθε σημείο του χρόνου και όχι μόνο
δεν υπόκειται στη φθορά του χρόνου, αλλά γίνεται πιο έντονη, όσο πιο συχνά
επιστρέφουμε σε αυτή.
Το πρόβλημα όμως είναι ότι έχουμε ξεχάσει το δρόμο να επιστρέφουμε σε αυτήν κι
έτσι, ενώ η ζωή μας κυλάει ταυτόχρονα σε πολλά επίπεδα, συνειδητοποιούμε μόνον
αυτό που ζει μέσα στον ιστορικό χρόνο. Κι εφόσον δεν έχουμε συνείδηση των άλλων
επιπέδων, δεν υπάρχουν για εμάς. Αντιλαμβανόμαστε, βέβαια, ότι οι ψυχικές μας
λειτουργίες, όπως η σκέψη και το συναίσθημα, από την ίδια τους τη φύση δεν
ανήκουν στον ιστορικό χρόνο, που συνήθως τον βιώνουμε μέσα από τη ροή των
γεγονότων. Για παράδειγμα, με τη σκέψη μας μπορούμε να ταξιδεύουμε στο παρελθόν
και να οραματιζόμαστε το μέλλον ή να νιώθουμε διαφορετικά συναισθήματα για
πρόσωπα που δεν ζουν πια και μάλιστα κάποιες φορές με τρόπο έντονο.
Μέσα από αυτές τις εμπειρίες που είναι κοινές σε όλους μας, μπορούμε να έχουμε
κάποια εικόνα για τη δυνατότητα ύπαρξης επιπέδων συνείδησης που βιώνουν κάποιοι
άνθρωποι και που δεν υπόκεινται στην συνηθισμένη αίσθηση που έχουμε για το
χρόνο. Η αίσθηση που έχουμε για τον χρόνο είναι υποκειμενική. Χρόνος
αντικειμενικά δεν υπάρχει. Υπάρχουν μόνο διαδικασίες που εξελίσσονται σε μια
δεδομένη στιγμή που εξετάζουμε. Αντιλαμβανόμαστε μόνον τα αποτελέσματα αυτών
των διαδικασιών κάθε δεδομένη στιγμή και η αντίληψη αυτών των αποτελεσμάτων δημιουργεί
σε εμάς την ψευδαίσθηση της ύπαρξης του χρόνου. Αν δούμε
τη διαδικασία της ζωής μας ως μία διαδικασία που ανήκει σε ένα ευρύτερο σύνολο,
τότε μπορούμε να υποθέσουμε ότι η κάθε στιγμή μας ανήκει σε ένα ευρύτερο παρόν,
με το οποίο μπορούμε να συνδεθούμε μέσω αυτής.
Δεν μπορούμε να αντιληφθούμε την ιδέα του αιώνιου παρόντος από την κατάσταση
συνείδησης που βρισκόμαστε συνήθως. Κάθε προσπάθεια να περιγραφεί οδηγεί σε
περίεργες θεωρήσεις, όπως στην ιδέα της μετενσάρκωσης ή ακόμη και σε ιστορίες
επιστημονικής φαντασίας, όπως τα ταξίδια στο μέλλον ή στο παρελθόν. Και αυτό
είναι φυσιολογικό να συμβαίνει. Είναι αδύνατον ο ατελής ανθρώπινος νους να
συλλάβει μια κατάσταση τόσο πολύπλοκη. Υπάρχουν όμως μαρτυρίες ανθρώπων που
βίωσαν αυτήν την κατάσταση, όπως υπάρχουν και πολλές αναφορές στα ιερά κείμενα
όλων των θρησκειών.
Συνήθως, ζούμε στον ιστορικό χρόνο μέσα από την ακολουθία των γεγονότων που
συμβαίνουν. Σε αυτήν την συνηθισμένη κατάσταση συνείδησης δεν αντιλαμβανόμαστε
το λόγο για τον οποίο συμβαίνουν τα γεγονότα, διότι όλα συμβαίνουν χωρίς τη
δική μας συμμετοχή. Η δεύτερη κατάσταση συνείδησης, η συνείδηση του εαυτού, δεν
υπάρχει από μόνη της στη ζωή μας. Χρειάζεται να τη δημιουργήσουμε. Και τη
δημιουργούμε μαθαίνοντας να υπάρχουμε στο χώρο όπου υφίσταται η ενέργεια του
συναισθήματος μέσα μας.
Οι δυσκολίες της ζωής ξυπνούν το συναίσθημα μέσα
μας, το οποίο αποτελεί το όχημα για να υπάρχουμε στο χώρο αυτό, αλλά απαιτείται
επιπλέον μια ειδική και επίπονη προσπάθεια, για να μπορεί η προσοχή μας να
παραμένει εκεί. Και μόνον όταν μετά από μεγάλες προσπάθειες καταφέρουμε να
περνάμε κάποιες φορές, στην τρίτη κατάσταση συνείδησης, την αντικειμενική
συνείδηση, γίνεται δυνατή η κατανόηση όλων των προηγούμενων καταστάσεων, του
νοήματος της ζωής, του λόγου για τον οποίο μας συμβαίνουν τα διάφορα γεγονότα.
Διότι μόνον τότε μπορούμε να συνδεθούμε με το αιώνιο τώρα, εκεί που δεν υπάρχει
παρελθόν και παρόν, εκεί που δεν υπάρχει χρόνος.
ΠΗΓΗ 1: http://www.blackstate.gr/
ΠΗΓΗ 2: http://www.blackstate.gr/egefalos/35-xronos-pseudaisthisi.html
Παρασκευή 10 Μαΐου 2013
Κάρμα… Ότι σπείρεις, θα θερίσεις… (Νόμος της αιτίας και του αποτελέσματος)…
Οι νέοι ξαφνιάστηκαν! Αλλά ο αυτοκράτορας συνέχισε. "Θα δώσω σήμερα στον καθένα σας ένα σπόρο, έναν πολύ ειδικό σπόρο. Θέλω να τον φυτέψετε, να τον ποτίζετε και να ξαναρθείτε εδώ μετά από ένα χρόνο από σήμερα με ό,τι έχει φυτρώσει απ' αυτόν τον ένα σπόρο. Εγώ θα κρίνω τότε τα φυτά που θα φέρετε κι αυτός, το φυτό του οποίου θα διαλέξω, θα είναι ο επόμενος αυτοκράτορας!"
Ένα αγόρι που λεγόταν Λίνγκ, ήταν εκεί εκείνη την ημέρα και όπως όλοι οι άλλοι, πήρε κι αυτός ένα σπόρο. Πήγε σπίτι του και γεμάτος ενθουσιασμό διηγήθηκε στη μητέρα του τι συνέβη. Η μητέρα του τον βοήθησε να βρει μια γλάστρα και χώμα κι αυτός φύτεψε το σπόρο και τον πότισε προσεχτικά. Του άρεσε να τον ποτίζει κάθε μέρα και να παρακολουθεί να δει αν είχε φυτρώσει.
Ύστερα από τρεις εβδομάδες περίπου, μερικοί από τους άλλους νέους, άρχισαν να μιλούν για τους σπόρους τους και για τα φυτά που άρχισαν να μεγαλώνουν.
Ο Λίνγκ συνέχισε να παρακολουθεί το σπόρο του, αλλά τίποτα δεν
φύτρωσε ποτέ. Πέρασαν τρεις εβδομάδες, τέσσερις εβδομάδες, πέντε εβδομάδες κι
ακόμα τίποτα. Τώρα όλοι οι άλλοι μιλούσαν με ενθουσιασμό για τα φυτά τους, ο
Λίνγκ όμως δεν είχε φυτό και αισθανόταν αποτυχημένος.
Πέρασαν έξι μήνες κι ακόμα δεν φύτρωσε τίποτα στη γλάστρα του Λίνγκ. Άρχισε να πιστεύει ότι είχε σκοτώσει το σπόρο του. Όλοι οι άλλοι είχαν δέντρα και ψηλά φυτά, αυτός όμως τίποτα. Όμως ο Λίνγκ δεν έλεγε τίποτα στους φίλους του. Απλά περίμενε να φυτρώσει ο σπόρος του.
Τελικά πέρασε ένας χρόνος και όλοι οι νέοι του βασιλείου έφεραν τα φυτά τους στον αυτοκράτορα για επιθεώρηση. Ο Λίνγκ είπε στη μητέρα του ότι δεν θα πήγαινε μια άδεια γλάστρα, αλλά αυτή τον συμβούλεψε να πάει. Και επειδή ήταν τίμιος με ό,τι συνέβη και παρ' όλο που αισθανόταν αδιαθεσία στο στομάχι, παραδέχτηκε ότι η μητέρα του είχε δίκιο. Πήγε λοιπόν την άδεια γλάστρα του στο παλάτι. Όταν έφτασε εκεί ο Λίνγκ έμεινε κατάπληκτος από την ποικιλία των φυτών που καλλιέργησαν οι άλλοι νέοι. Ήταν όμορφα σε όλα τα σχήματα και μεγέθη. Ο Λίνγκ ακούμπησε την άδεια γλάστρα του στο πάτωμα και πολλοί από τους άλλους άρχισαν να τον περιγελούν. Μερικοί τον λυπήθηκαν και του είπαν. "Δεν πειράζει, προσπάθησες για το καλύτερο".
Όταν έφτασε ο αυτοκράτορας, εξέτασε την αίθουσα και χαιρέτησε τους νέους. Ο Λίνγκ προσπάθησε να κρυφτεί στο πίσω μέρος της αίθουσας. "Τι μεγάλα φυτά, δέντρα και λουλούδια καλλιεργήσατε", είπε ο αυτοκράτορας. "Σήμερα ένας από σας θα εκλεγεί σαν ο επόμενος αυτοκράτορας"!... Ξαφνικά διέκρινε το Λίνγκ με την άδεια του γλάστρα, στο πίσω μέρος της αίθουσας. Διέταξε αμέσως τους φρουρούς του να τον φέρουν μπροστά του. Ο Λίνγκ ήταν κατατρομαγμένος. "Ο αυτοκράτορας γνωρίζει ότι είμαι αποτυχημένος", είπε. "Ίσως θα πρέπει να με σκοτώσει".
Όταν ο Λίνγκ ήλθε μπροστά ο αυτοκράτορας τον ρώτησε πώς λέγεται.
"Λέγομαι Λίνγκ" απάντησε. Οι υπόλοιποι άρχισαν να γελούν και να τον
κοροϊδεύουν. Ο αυτοκράτορας ζήτησε να ηρεμήσουν όλοι. Κοίταξε τον Λίνγκ και
κατόπιν ανάγγειλε στο πλήθος, "Ιδού ο νέος σας αυτοκράτορας!... Το όνομά
του είναι Λίνγκ"!...
Ο Λίνγκ δεν μπόρεσε να το πιστέψει. Δεν μπόρεσε ούτε το σπόρο του να κάνει να φυτρώσει! Πώς θα μπορούσε να γίνει ο νέος αυτοκράτορας;
Τότε ο αυτοκράτορας είπε, "Πριν ένα
χρόνο, σαν σήμερα, έδωσα στον καθένα από σας εδώ ένα σπόρο. Σας είπα να πάρετε
το σπόρο, να τον φυτέψετε, να τον ποτίσετε και να μου τον φέρετε πίσω σήμερα.
Η αλήθεια είναι ότι έδωσα σε όλους σας βρασμένους σπόρους, που
δεν θα φύτρωναν. Όλοι σας, εκτός από τον Λίνγκ, μου έχετε φέρει δέντρα και φυτά
και λουλούδια. Όταν ανακαλύψατε ότι οι σπόροι δεν θα βλάσταιναν,
αντικαταστήσατε το σπόρο που σας έδωσα μ' έναν άλλο. Ο Λίνγκ ήταν ο μόνος που
είχε το θάρρος και την εντιμότητα να μου φέρει μια γλάστρα που είχε μέσα το
δικό μου σπόρο. Γι' αυτό είναι αυτός που θα γίνει ο νέος αυτοκράτορας!.
·
Αν σπείρεις εντιμότητα,
θα θερίσεις εμπιστοσύνη.
·
Αν σπείρεις καλοσύνη, θα
θερίσεις φίλους.
·
Αν σπείρεις
ταπεινοφροσύνη, θα θερίσεις μεγαλείο.
·
Αν σπείρεις επιμονή, θα
θερίσεις νίκη.
·
Αν σπείρεις στοχασμό, θα
θερίσεις αρμονία.
·
Αν σπείρεις σκληρή
δουλειά, θα θερίσεις επιτυχία.
·
Αν σπείρεις συγχώρηση,
θα θερίσεις συμφιλίωση.
·
Αν σπείρεις ειλικρίνεια,
θα θερίσεις καλές σχέσεις.
·
Αν σπείρεις υπομονή, θα
θερίσεις βελτίωση.
·
Αν σπείρεις πίστη, θα
θερίσεις θαύματα.
·
Αν σπείρεις
ανεντιμότητα, θα θερίσεις δυσπιστία.
·
Αν σπείρεις εγωισμό, θα
θερίσεις μοναξιά.
·
Αν σπείρεις περηφάνια,
θα θερίσεις καταστροφή.
·
Αν σπείρεις ζήλια, θα
θερίσεις ταλαιπωρία.
·
Αν σπείρεις οκνηρία, θα
θερίσεις στασιμότητα.
·
Αν σπείρεις πικρία, θα
θερίσεις απομόνωση.
·
Αν σπείρεις πλεονεξία,
θα θερίσεις απώλεια.
·
Αν σπείρεις κακολογία,
θα θερίσεις εχθρούς.
·
Αν σπείρεις στενοχώριες,
θα θερίσεις ρυτίδες.
·
Αν σπείρεις αμαρτίες, θα
θερίσεις ενοχές.
Πρόσεχε, λοιπόν, τι σπέρνεις τώρα. Αυτό θα καθορίσει τι θα θερίσεις αύριο. Οι σπόροι που σπέρνεις θα κάνουν τη ζωή χειρότερη ή καλύτερη, τη δική σου ζωή ή αυτών που θα έλθουν μετά.
Να είσαι βέβαιος ότι, κάποια μέρα, θα απολαύσεις τους καρπούς της εντιμότητας και της ακεραιότητάς σου ή θα πληρώσεις για τις εγωιστικές επιλογές που έσπειρες σήμερα
Ανώνυμος
Μετάφραση από το περιοδικό Rosicrucian Beacon
Κρίσιμες ερωτήσεις για να σκεφτείς!
Πιστεύεις πραγματικά ότι αυτό κάνει το ασανσέρ να πάει πιο γρήγορα;
Αν όχι τώρα, τότε πότε;
Συναισθησία: Νευρολογική ανάμιξη των αισθήσεων
Ορισμένοι άνθρωποι όταν ακούνε μουσική βλέπουν στην κυριολεξία χρώματα, ενώ για άλλους τα χρώματα γεμίζουν τα μάτια τους όταν διαβάζουν γράμματα ή αριθμούς. «Πρόκειται για περιπτώσεις "συναισθησίας"» λένε οι επιστήμονες που ερευνούν χρόνια τη νευρολογική ανάμιξη των αισθήσεων.
Συνήθως οι συναισθητικοί αναφέρουν συσχετίσεις ανάμεσα στις
αποχρώσεις των χρωμάτων και τους αριθμούς, τους τόνους των ήχων και την ένταση
των γεύσεων. Για παράδειγμα ένας συναισθητικός είναι πιθανόν να «δει» ένα
περισσότερο έντονο κόκκινο χρώμα, καθώς ανεβαίνει η συχνότητα ενός ήχου ή μία
απαλή επιφάνεια μπορεί να έχει «γλυκιά» γεύση.
Πρόσφατα Αμερικανοί επιστήμονες «ανακάλυψαν» ανθρώπους που μπορούν να «ακούν» τις εικόνες που βλέπουν, ενώ τώρα Βρετανοί ερευνητές πειραματίζονται με τη γεύση... των λέξεων. Σύμφωνα με το «New Scientist», ένας Αμερικανός φοιτητής που εκμυστηρεύτηκε στο γιατρό του ότι «άκουγε ήχους κάθε φορά που κοίταζε το screensaver του υπολογιστή του», έδωσε το έναυσμα για τις μελέτες της σπάνιας περίπτωσης συναισθησίας. Ερευνητές του Ινστιτούτου Τεχνολογίας στην Καλιφόρνια ανακοίνωσαν ότι εντόπισαν ακόμη τρεις ανθρώπους που ακούν εικόνες.
Τώρα Βρετανοί επιστήμονες της Οξφόρδης πειραματίζονται με τη... γεύση των λέξεων σε συνεργασία με τον διάσημο σεφ Χ. Μπλούμενταλ. Σε ένα από τα πειράματα οι εθελοντές κλήθηκαν να δοκιμάσουν τυρί μπρι και μούρα και να χαρακτηρίσουν τις τροφές με τις «κατασκευασμένες» λέξεις-επίθετα: «μαλούμα» και «τακέτ». Στην πλειοψηφία τους οι εθελοντές χαρακτήρισαν «μαλούμα» το μπρι και «τακέτ» τα μούρα. Ο Μπλούμενταλ είναι πρόθυμος να... μεταφέρει το εργαστήριο στο εστιατόριό του με συμφωνία των πελατών. Έχει ζητήσει από τους ερευνητές να κατασκευάσουν και άλλες... γευστικές λέξεις με τις οποίες οι πελάτες θα περιγράφουν τα πιάτα του.
Η συναισθησία συναντάται σε κάποια μορφή της σε έναν στους 2.000
ανθρώπους, ενώ η εμφάνισή της είναι σε μεγάλο βαθμό κληρονομική. Σύμφωνα με τον
νευρολόγο Β.Σ. Ραμαχαντράν του Πανεπιστήμιου Σαν Ντιέγκο, που ειδικεύεται στο
θέμα, νευρολογικές διαδικασίες παρόμοιες με αυτές που συμβαίνουν στη
συναισθησία, παίζουν βασικό ρόλο στην ικανότητά μας να αντιλαμβανόμαστε
μεταφορές και στο να είμαστε δημιουργικοί. Έτσι εξηγείται σε μεγάλο βαθμό το
ότι η συναισθησία είναι οκτώ φορές περισσότερο συνηθισμένη ανάμεσα στους
συγγραφείς και στους καλλιτέχνες.
Η συναισθησία είναι η «ασθένεια» που κέντριζε τη φαντασία του Αρθούρου Ρεμπό και το Σαρλ Μποντλέρ, οι οποίοι και έγραψαν ποιήματα ορμώμενοι από την προσωπική τους εμπειρία, αλλά κι εκείνη του ζωγράφου Βασίλι Καντίσκι που δημιούργησε και ανάλογους πίνακες ζωγραφικής. Ο συγγραφέας Βλαντιμίρ Ναμπόκοφ και οι συνθέτες Αλεξάντερ Σκριάμπιν και Ολιβιέ Μεσιάν, έχουν αξιοποιήσει επίσης την εμπειρία τους από την περιπέτεια των δικών τους αισθήσεων.
Τα νέα στοιχεία από πρόσφατες έρευνες που διεξήγαγαν ψυχολόγοι από το Πανεπιστήμιο Waterloo, αποκαλύπτουν ότι οι αισθήσεις «μπερδεύονται» τελικά και από ιδέες και σκέψεις του πάσχοντος και όχι μόνο από την επίδραση εξωτερικών ερεθισμάτων, όπως ήταν γνωστό μέχρι τώρα.
Ο Βασίλι Καντίσκι (1866-1944) ήταν ο καλλιτέχνης που ασχολήθηκε ίσως περισσότερο απ' όλους, με αυτό το «μποτιλιάρισμα» των αισθήσεων, εξετάζοντάς το και ως καλλιτεχνική ιδέα. Ο ζωγράφος εξερεύνησε τις αρμονικές σχέσεις μεταξύ ήχων και χρωμάτων, ενώ χρησιμοποίησε και μουσικούς όρους για να περιγράψει ζωγραφικά έργα του, δίνοντας τους τίτλους όπως: «Συνθέσεις» και «Αυτοσχεδιασμοί» και το 1912 συνέθεσε την όπερα «Ο κίτρινος ήχος», που χαρακτηρίζονταν από τη συνύπαρξη χρωμάτων, μουσικής και χορού.
Η συναισθησία δεν άφησε αδιάφορο και το Ρώσο συνθέτη Αλεξάντερ
Σκριάμπιν (1872-1915), ο οποίος εξέφρασε δημιουργικά τη δική του εμπειρία στη
συμφωνία που έγραψε το 1910 με τίτλο: «Προμηθέας: To ποίημα της φωτιάς», έργο
για ορχήστρα, πιάνο, εκκλησιαστικό όργανο και χορωδία.
Το φαινόμενο της συναισθησίας απασχόλησε και το θεατρικό σκηνοθέτη Πίτερ Μπρουκ χωρίς ο ίδιος να είναι πάσχων. Πριν από δύο χρόνια είχε παρουσιάσει στο θέατρο «Μπουφ ντι Νορ», την παράσταση «Είμαι ένα φαινόμενο» που βασίστηκε στο ομώνυμο βιβλίο του διάσημου Pώσου γιατρού Αλεξάντερ Ρομάνοβιτς Λούρια, στο οποίο περιγράφει τη συνάντησή του με τον άνθρωπο-φαινόμενο, Σόλομον Βενιαμίνοβιτς Σερεσέβσκι, έναν προικισμένο υπερευαίσθητο άνθρωπο, που διακρινόταν από μια ικανότητα απομνημόνευσης που σχεδόν δεν γνώριζε όρια: Χωρίς να γνωρίζει ιταλικά ήταν σε θέση να απαγγείλει εκτεταμένα αποσπάσματα από τη «Θεία κωμωδία» του Δάντη, αφού πρώτα τα είχε ακούσει μία μόνο φορά. Ο Σερεσέβσκι έπασχε και από συναισθησία. «Είχε τις πιο ξετρελαμένες αισθήσεις» έλεγαν όσοι τον γνώριζαν. «Ένα χρώμα ή μια μυρωδιά γεννούσαν στο μυαλό του δεκάδες ήχους».
Στη συναισθησία έχει αναφερθεί και ο Ευγένιος Αρανίτσης
γράφοντας για το βιβλίο του Οδυσσέα Ελύτη «Ο κήπος με τις αυταπάτες» (εκδόσεις Ύψιλον)
κάνοντας λόγο για τη στοργή και τη μέριμνα «για τις εσωτερικές εκείνες περιοχές
της ανθρώπινης ύπαρξης όπου τα στεγανά καταργούνται και οι αισθήσεις συγκλίνουν
σε μια μεταξύ τους πλέξη (συναισθησία) όταν ακούμε χρώματα, μυρίζουμε μελωδίες,
εισχωρούμε στο Αδύνατον των ποιητικών εκείνων συνδυασμών που τόσο ερέθιζαν τον
Μποντλέρ και που ο Καντίσκι θα θεωρούσε αργότερα με τη σειρά του ρεαλιστικούς».
Στις πρόσφατες έρευνες οι επιστήμονες εξέτασαν μία γυναίκα, η
οποία βλέπει διαφορετικά χρώματα για κάθε αριθμό ή γράμμα του αλφαβήτου. Η C,
όπως την ονόμασαν, όταν αντικρίζει τυπωμένο σε χαρτί τον αριθμό 7, βλέπει
κίτρινο χρώμα πάνω στην επιφάνεια της ασπρόμαυρης σελίδας. Τελικά διαπιστώθηκε
ότι η C κοιτάζοντας εφτά μήλα, χωρίς να αντιλαμβάνεται αρχικά τον αριθμό τους,
η αντίδρασή της ήταν φυσιολογική. Όταν όμως συγκεντρώσει τη σκέψη της στο
γεγονός ότι είναι εφτά, αντικρίζει ξανά το κίτρινο χρώμα που βλέπει όταν
κοιτάζει τον αριθμό 7. Καινούργια διαπίστωση που επιβεβαιώνει ότι η συναισθησία
δεν προκαλείται μόνο από εξωτερικούς παράγοντες.
ΠΗΓΗ 1: https://gerasimos-politis.blogspot.com/2012/05/synaisthisia-mikser-aisthisewn.html
ΠΗΓΗ 2 https://www.blackstate.gr/egkefalos-nohmosynh/393-synaisthisia-anamiksi-ton-aisthiseon.html
Τα όρια της ευφυΐας
Και η ευφυΐα έχει τα όριά της…
Τελευταία Ενημέρωση: Τετάρτη, 6 Μαρτίου 2024
Καταναλώνουμε μεγάλο μέρος της ενέργειας μας στην προσπάθεια να ενισχύσουμε τη μνήμη μας, την εξυπνάδα μας αλλά και την προσοχή μας, ενώ υπάρχουν ακόμη και φάρμακα που συντελούν σε αυτόν το σκοπό.
Ωστόσο, τελικά ίσως η υπερβολική εξυπνάδα να μην είναι κι ό, τι καλύτερο.
Αυτό τουλάχιστον ισχυρίζονται επιστήμονες που κάνουν λόγο για ένα ανώτατο
όριο στο επίπεδο ευφυΐας των ανθρώπων, το οποίο λειτουργεί ως «ασπίδα
προστασίας».
Επιστήμονες του πανεπιστημίου Warwick στην Βρετανία και συνάδελφοι τους από
τον πανεπιστήμιο της Βασιλείας στην Ελβετία μελέτησαν την εξέλιξη του ανθρώπου
προσπαθώντας να βρουν απαντήσεις στο γιατί τα επίπεδα της ευφυΐας του είναι
αυτά που γνωρίζουμε και δεν είμαστε ακόμη πιο έξυπνοι.
Κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι η υπερβολική ευφυΐα προκαλεί σοβαρές
παρενέργειες – τόσο οργανικές όσο και στην προσωπικότητα του ανθρώπου. Για αυτό
τον λόγο αναπτύχθηκε ένας φυσικός μηχανισμός που να εμποδίζει τη μεγάλη αύξηση
της νοημοσύνης. Οι ερευνητές αναφέρουν ότι το πολύ υψηλό IQ είναι πιθανό να
συνδέεται με ασθένειες του νευρικού συστήματος.
Υποστηρίζουν μάλιστα ότι διάφορες ουσίες όπως η καφεΐνη αλλά και φάρμακα
που χρησιμοποιούνται τα τελευταία χρόνια για την ενίσχυση της μνήμης ή της
νοημοσύνης διαθέτουν αποτελεσματικότητα αλλά έχουν περιορισμένη χρονική δράση
και βοηθούν μόνο όσους αντιμετωπίζουν προβλήματα όπως αυτό της συγκέντρωσης.
Όπως λένε, το μυστικό στην όλη ιστορία είναι «η ανταλλαγή», δηλαδή ότι το
επίπεδο νοημοσύνης λειτουργεί στην βάση του «κάτι δίνεις κάτι χάνεις». Με απλά
λόγια, οι ερευνητές υποστηρίζουν ότι αν αυξηθεί πολύ η μνήμη, ή η ευφυΐα
γενικότερα, θα φθίνει κάποια άλλη λειτουργία με αποτέλεσμα ο άνθρωπος τελικά να
μην είναι χαρισματικός αλλά προβληματικός.
Κείμενο: medicalnews.gr